Moet Groningen dé energiehub van Nederland zijn?
Moet Groningen dé energiehub van Nederland zijn?
De provincie Groningen loopt voorop in de Nederlandse energietransitie, met als doel koploper te zijn in de overgang van fossiele bronnen naar duurzame energie zoals wind en zon. Met name de stad Groningen en de regio Noord-Nederland zetten in op verduurzaming, economische groei en nieuwe groene banen. Maar, hoe realistisch is dat eigenlijk?
DURF lijstaanvoerder in Eemsdelta, Robert Mellema zegt hierover: “Groningen werd door de Europese Commissie erkend als koploper in de energietransitie (o.a. voorheen als ‘Lighthouse City’), wat de regio miljoenen aan subsidies opleverde. Van deze subsidies is echter nog nauwelijks iets bij de bevolking buiten de stad Groningen terechtgekomen; investeringen in waterstof, wind op zee en verduurzaming hebben nog helemaal niet tot een hoger persoonlijk inkomen voor inwoners geleid; zij kampen juist vaak met de hoogste energielasten van Nederland. “Er is, en dat blijft helaas de komende jaren ook zo, aanvullend economisch beleid noodzakelijk om brede welvaart te creëren, en daar zien we nog veel te weinig van terug. Zonder brede welvaart is er geen stevige basis voor groene, gele of blauwe groei. Een mooie naam zegt niks als het een lege huls is.”
Lees hier de visie over de energiehub van Robert Mellema.
“De nieuwe minister van Klimaat en Groene Groei mag binnenkort gaan uitleggen wat groene groei eigenlijk betekent”, zo stelt Robert Mellema, ingenieur met 40 jaar ervaring in de energiesector en lijsttrekker van DURF in Eemsdelta.
Groningen als dé nieuwe energiehub van Nederland, is dat een droom die werkelijkheid kan worden? “Wij denken dat dit helemaal niet kan op dit moment en in dit gebied”, zo vertelt Mellema. “Waaruit bestaat die ‘energiehub’ nu eigenlijk? Is dat een plaats waar steeds meer wind- en zonne-energie moet worden opgewekt ten koste van ons toch al volgepakte landschap en waar het elektriciteitsnet nu al niet toereikend is? Onze gemeenteraad heeft al aangegeven niet nog meer windturbines te willen toelaten. Laten we eerst eens op nationaal niveau bekijken hoeveel windturbines er zouden moeten komen om in onze energiebehoefte te voorzien en dan gaat blijken dat een energietransitie zoals die nu wordt uitgerold helemaal niet haalbaar is. We moeten inzetten op een grotere verscheidenheid aan manieren en methoden om energie op te wekken, ook met gas, en serieus aan de slag met de ontwikkeling van een thoriumcentrale. Dat is de toekomst.”, zo stelt Mellema.
Hij vervolgt: ”Of is die Hub een plaats waar elektriciteit moet worden omgezet in waterstof dat dan via een backbone pijpleiding naar de rest van Nederland moet worden getransporteerd zoals voorheen ons aardgas? En hoeveel gaat die waterstof dan wel kosten, en zit de industrie daar wel op te wachten? En waar moeten dan die enorme elektrolyzers worden geplaatst en hoe komt de stroom daar naartoe? En hoeveel levert dat de Groningers eigenlijk op, of geeft het net zoals bij de gas- en zoutwinning alleen maar nadelige effecten voor de provincie en haar inwoners?”
De omgeving kan een dergelijke rol helemaal niet vervullen. “We lopen hier tegen omgevingsbeperkingen aan. Wij zitten niet te wachten op nog meer lelijke en schadelijke infrastructuur waardoor onze leefomgeving wordt aangetast; Groningen is al veel te lang een wingewest voor Den Haag; nu mogen de lasten weleens ergens anders gelegd worden. Er is in de duinen langs de Hollandse kust, waar het toch ook wel waait, bijvoorbeeld nog vrijwel geen windturbine te zien.’
Mellema wijst ook op de economische positie die Groningers innemen op de ranglijst van de provincies met de laagste inkomens en het minste kapitaal. “Zolang er geen groene groei in de portemonnee is van de Groninger, kunnen we er maar beter niet in meegaan. Dat zou betekenen dat we ook moeten investeren, terwijl het geld hier hard nodig is om de basis beter op orde te krijgen. Bovendien is er een mismatch met de beroepsbevolking in ons gebied, wat zou betekenen dat er meer mensen bij moeten komen in een gebied waar al bijna geen woning meer te krijgen is en bouwen wordt tegengewerkt vanwege stikstofrestricties. Voor economisch herstel moeten we ons richten op de maakindustrie en op de agritech en agri-business. Dat zijn zinvolle branches die direct leiden tot meer economisch herstel en gewin. De minister mag best bij ons een kopje groene thee komen drinken. Dan maken we het haar duidelijk dat wanneer zij succesvol wil zijn met haar visie op de energietransitie zoals deze er nu ligt, ze zich beter kan richten op andere gebieden in Nederland’, aldus Robert Mellema.
Of de energiemarkt daadwerkelijk leidt tot meer echte banen voor gewone Groningers is nog een groot vraagteken. Uit diverse bronnen blijkt dat alle investeringen tot dusver niet hebben geleid tot meer inkomsten voor Groningers. Sterker nog, door het stoppen van de gaswinning zijn er meer banen verdwenen dan er nu bijkomen. De netto balans in banen in onze provincie is duidelijk negatief. Zonder aanvullend economisch beleid en meer inzet op het creëren van echte banen die passen bij de beroepsbevolking, gaat deze regio er enkel nog verder op achteruit qua brede welvaart.
DURF doet als provinciale partij op 18 maart mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in de provincie Groningen, te weten Eemsdelta, Veendam, Oldambt, Midden-Groningen en Groningen.
Afbeelding via www.kadaster.nl/-/steeds-meer-windmolens-in-nederland.
Over ons
DURF is een nieuwe Groningse beweging die één vraag centraal zet: wordt de Groninger hier beter van?
Wij staan voor meer welvaart en welzijn, minder regels en een overheid die weer in dienst staat van inwoners en ondernemers.
