Een zetel in Oldambt voor Ina Possel
Een zetel in Oldambt voor Ina Possel
Wat een dag was dat! Op 18 maart 2026, koud drie maanden na de oprichting van DURF heeft Ina Possel, samen met het team van DURF, een mooie zetel behaald in de gemeente Oldambt. Dankzij Ina’s netwerk en de goede standpunten en de visie van DURF hebben de inwoners van Oldambt het aangedurfd dat Ina de komende vier jaar hun stem mag vertegenwoordigen.
Wat is de visie van Ina Possel voor de gemeente Oldambt.
“Als eerste ben ik natuurlijk heel blij en dankbaar dat mensen het vertrouwen hebben gegeven aan zowel DURF als aan mijzelf. Dat is heel bijzonder, omdat DURF nog maar kort bestaat en ikzelf amper ervaring heb binnen de politiek. Ik zie dat zelf niet als een grote hindernis, maar meer als een kans om met een frisse, logische blik te kijken naar hoe we zaken zoals minder armoede, minder regels en meer inspraak kunnen helpen realiseren. Vanuit DURF denken we dat de aandacht voor de belangrijke onderwerpen te versnipperd is en dat we meer focus moeten aanbrengen daar waar de echte problemen zich opstapelen”, aldus fractievoorzitter van DURF in Oldambt Ina Possel.
Het DURF-filter in uitvoering.
“De komende tijd ga ik me verdiepen in wat al achter de schermen speelt, zodat ik snel op de hoogte ben van de actuele stand van zaken”, aldus Ina Possel. “Dat betekent dat ik veel ga lezen en kennis ga maken met mensen. Daarnaast begin ik meteen met het leggen van ons DURF-filter over de zaken die spelen. Ons filter is een praktisch toepasbaar systeem waar we alles wat speelt doorheen kunnen halen. We zeggen namelijk; alleen zaken die bijdragen aan meer welvaart en welzijn voor burgers die steunen we. Dat betekent concreet dat als er iets ter sprake is of komt waar de burgers niet of onvoldoende goed van profiteren, dat we er niet mee akkoord gaan. Onderhandelen kan altijd, maar in principe is het een ‘nee’.”
“Tegelijkertijd is het belangrijk”, zo vervolgt Ina, “om te weten hoe burgers en onze achterban ergens instaan. Burgers en ondernemers zijn de mensen die plannen en beleid moeten dragen en de resultaten komen op hun bord terecht. Ik voel daar een grote verantwoordelijkheid om uit te voeren wat onze kiezers willen. We willen daarom veel meer inspraak en het liefst inspraak via bijvoorbeeld een referendum wat bindend is. Dat is ons ideaal.”
“Ons derde punt van het DURF-filter, is dat we ons grondrecht op zelfbeschikking beter moeten verdedigen. We zitten nu vaak vast in regels, procedures en toename van allerhande controlemaatregelen die onze vrijheid verminderen. Natuurlijk mag je je buren niet tot last zijn en moet je er samen goed uitkomen en je aan de wet houden, maar het moet niet zo zijn dat je bij voorbaat moet denken in termen van ‘mag dat wel van de overheid’. Zo is het nu vaak wel en dat gaat ons veel te ver.”
Ons voltallige team staat vierkant achter Ina en haar fractieondersteuners Johanna Kuiper en Ardy van de Sloot.
Wil jij ook bijdragen, meedoen, meedenken en meebeslissen met DURF? Meld je dan aan als lid of als potentiële kandidaat voor de Provinciale Staten, waarvoor in 2027 de verkiezingen zijn.
Over ons
DURF is een nieuwe Groningse beweging die één vraag centraal zet: wordt de Groninger hier beter van?
Wij staan voor meer welvaart en welzijn, minder regels en een overheid die weer in dienst staat van inwoners en ondernemers.
